Maria Sibinska
Det poetiske er en kropp: om Hanne Agas forfatterskap
Det poetiske er ein kropp som slår, ein kropp som skrik mot deg
og ber om levande stein, skriver Hanne Aga i en av sine tidligere
poesibøker. Helt siden hun debuterte med Skjering med lys
(1981), søker hun etter et utvidet, kroppsforankret språk
som kan fange opp utstøtte stemmer, fortrengte kunnskaper,
følelser som har blitt og marginalisert, og erfaringer som
kanskje ennå ikke er erfart, men som ligger som kimen i
subjektets selvforståelse.
Forfatterskapet hennes kan karakteriseres som sterkt
selvreflekterende, og genremessig kan det plasseres i grenselandet
mellom dikt og poetisk fortelling. Unntaket er Skjering med lys
som er en nokså tradisjonell diktsamling og som opererer med
klare henvisninger til det nordnorske landskapet. Allikevel varsler
samlingen, ikke minst dens lys- og solmetaforikk, det poetiske
universet vi møter i poetens senere bøker: Forsvar
håpet (1983), Hard klar rose (1985), Bror Sorg
(1986), Presis Overalt (1988), Utan Bevis (1991), Gå
i skuggen/vent på vinden (1993), Kraftas (1994),
Solis (2000) og Eit rom å falle inn i (2005).
Forfatteren tyr ikke bare til det trykte ord. Hun har vært
medskaper av en rekke tverrestetiske prosjekter, der musikk,
bevegelse, bilde og ord skapte flerdimensjonale uttrykk. Vi kan
nevne forestillingen Steinrosetoner (1988), Knut Erik Jensens
fjersynsproduksjon Stein/Roser (1990), poesikonsertene
Friheten kommer (1992) samt Tid for bruer (1998), og
forestillingen Eit anna lys, eit anna vatn (2000). Hun var
også hittil den eneste norske poeten som deltok i den
storslagne poesimønstringen i Colombia. På
opningskvelden til XII Festival Internacional de Poesia de Medellin,
i året 2002, fikk publikum på ca. 8 tusen mennesker høre
henne lese sine tekster på norsk og engelsk, og opplesningen
ble supplert av en spansk oversettelse.
Hanne Agas forfatterprosjekt kjennetegnes av noe hun selv beskriver
som en poetisk forståelse av verden og mennesket. Med dette
mener hun en samlende, ikke autoritær oppfatning av
virkeligheten som kan erkjennes kun gjennom å være lydhør
i forhold til flest mulige språk og stemmer som eksisterer
rundt oss og i oss. En slik oppfatning av virkeligheten er ikke uten
betydning for komposisjonen av hennes fortellerbøker som ikke
underordner seg en lineær forståelse. Den narrative
”røde tråd” i hennes fortellende poesi
minner heller om en assosiativ bølge enn om en klar og
veiledende linje. Det handler om å skape spenningsfylte felt
hvor mennesket kan gi seg hen og synke i språket som setter et
spørsmålstegn ved grensen mellom jeg’et og jeg’ets
uttrykksmuligheter.
Det er tid for deg å komme
opp frå kjellaren. Eg
Skal bestråle andletet
ditt med vanvit og språk,
Med det språket du ikkje
kan kontrollere. Du skal
Lære å kjenne
språket som har deg. Språket som
Drep deg og lar deg stå
opp på nytt. Grensene dine
Kan du legge frå deg som
ei tung bør. Ei sjølpålagt
Bør du har bore inntil
no.
(Utan bevis, s.39)
Hos Hanne Aga dreier seg mye om kjærlighet: om du og jeg, om
søster og bror, om mor og barn. Det dreier seg mye om
kjærlighetens og kunstens nedrivende og skapende kraft, en
kraft som gjør at mennesket kan overleve. Det erotisk-kreative
og kropps-skråklige infiltrerer hverandre, og det poetiske
språket oppleves som erotisert. Språket får
kjærlighetens evne til å kunne smelte om ”jeg’et”.
Til Agas vesentlige bilder hører mannen, som både
konnoterer det erotiske, og viser til språkets kroppslige
kilder. Bortsett fra å referere til menneskets anatomi, og
videre til menneskets erotiske sfære, blir mannen også
en metafor for en åpning mot noe reelt bakom språket:
Den nye munnen
Kyssar med et indre smil
Den lyse opninga
Mellom leppene
Er folks bustad
(Hard, klar
rose, s.52)
Stundom kan leseren få inntrykk av at Agas metaforer og bilder
tenderer mot det konkrete, referensielle, bare for å like etter
oppleve denne poesiens ugjennomtrengelighet og ustyrlighet.
Referensialitet kan tolkes som et forsøk på å
gripe inn bak metaforen og knuse språkoverflaten mot
fenomenverdenen slik at språket kan komme nærmere
menneskets kunnskaper og opplevelser. Og det er vel ikke uten
betydning at det er det rennende, flytende, pulserende element som
kan assosieres med det feminine (kilde, tårer, blod, melk, elv,
slim, saft, hav, regn), som ofte settes opp mot språk-klisjeer:
Regn og forandring.
Regnet
er ikkje eit symbol, seier han.
Det
regner og vi veit ka det betyr-
Havet
er ingen klisje, seier ho.
For
v i ar der -
(Bror Sorg, s.56)
På en annen side minner den belgiske dekonstruksjonsisten, Paul
de Man, oss på at moderne poesi er et uttrykk for konflikten
mellom språket forstått som representasjon og språket
forstått som en autonom virkelighet: Språket viser til
noe (”betyr noe”) som er helt forskjellig fra dets vesen,
og dets ambivalens beror nettopp på at det er representativt og
ikke-representativt på samme tid. Hver gang vi prøver
forstå en litterær tekst, lar vi oss lokke av
språkets representative/referensielle vink. Samtidig vil
ethvert forsøk på å følge opp tekstens
referensielle antydninger villede oss siden språket –
sier de Man – til syvende og sist forteller om seg selv. Hanne
Agas poesi gjør denne konflikten svært synlig.
Språket byr deg sitt
Tapande andlet, eit kor av
røyster og trommande
Brunnar, spor av slim og snø
i yttarst stjerne. Det
Svir snakkande mellom.
(Utan
bevis, s.20)
”Mørkret kom som ein
saft, ein rennande kjellar”: de poetiske strategiene
Vi kan kanskje snakke om to hovedstrategier som ”det søkende
jeg” i Hanne Agas poesi benytter seg av, og som antydes av den
overskridende genren forfatteren har valgt, dvs. det poetisk
fortellende. Den ene strategien beror på å fremheve
ordets klangmessige verdier framfor den fastfrosne ”betydningen”:
repetisjoner, allitterasjoner og lhydassosiasjoner bestemmer ofte
oppbygningen av enkelte bilder, og suggererende rytme, klang,
pulsering, flyt og bevegelse leder mot det nye, uoppdagede, men
forhåpentlig eksisterende språket:
Hoggande natt
Sovande drønn
Slå ut
Ditt svarte sår
Løft fram
Ditt blikk
Engel i fjell
(Solis, s.19)
En annen strategi antydes av den fortellende stemme, blant annet i
det poetiske triptikonet som består av Bror Sorg, Utan bevis
og Kraftas. Søken etter en sammenheng og et
helhetlig språk fremstilles der som en smertefull, nedrivende
og stundom voldsom prosess; en prosess der menneskets liv står
på spill; en prosess som krever mot, styrke og vilje. Det er
selvfølgelig ikke slik at språkets bevegelser og klang
betones mindre her. Tvert imot: ei rørsle er alltid fri og
diktet er ustoppelig, leser vi i Kraftas.
Triptikonets enkelte deler kan leses som faser i subjektets forsoning
med språket. I Bror Sorg står subjektets
sammenbrudd og taushet sentralt, Utan bevis domineres av
opprør og raseri, i Kraftas bygges de enkelte bildene
rundt vandringsmotivet: menneskets vandring mot språkets
kilder. Man kan også spore opp en lignende dynamikk i de
enkelte delene. Både Bror Sorg, Utan bevis og
Kraftas munner ut i bilder der mennesket skimter håpet i
språket.
I et intervju sier poeten at hennes tekster dreier som om å gå
inn i de bildene som ligger i kroppen vår for å opprette
en helhet der samfunnet splitter opp. Denne ideen kan oppspores i
alle hennes tekster, ikke minst vektlegges den i triptikonet Bror
Sorg – Utan Bevis – Kraftas – som fremstår
som en fortelling om savn. ”Jeg” savner det å kunne
føle seg hel, det å kunne vedkjenne seg alle sidene ved
sitt jeg. ”Jeg er tre søstre, eg er ein bror”,
sies det i Kraftas (s.51) som for øvrig er tilegnet den
evige bror Johannes. Johannes kan selvfølgelig assosieres med
den hellige apostelen som kaster lys på Ordets guddommelige
vesen. Men den fraværende, etterlengtete tvillingbroren er også
en metafor for ”det andre” – kanskje for en skjult
sfære i oss, kanskje for et annet menneske som bærer i
seg en del av oss, noe vi fornemmer, men klarer ikke å
uttrykke.
***
Konkluderende kunne vi ha sagt at Hanne Agas diktning uttrykker en
lengsel etter den en gang tapte helheten, sammenhengen og
forståelsen: at den uttrykker lengsel etter en tilstand der
grensene mellom kroppen og dens uttrykksmuligheter, mellom ”jeg”
og ”du” åpnes. At denne lengselen kan glimtvis
lindres, ved hjelp av poesiens og kjærlighetens overskridende
kraft. Og det er det tekstene hennes også handler om.
Men det er bare en av de mange stiene leseren kan velge for å
bevege seg innover dette poesilandskapet, og det kan bli like mange
destinasjoner som vandrende.